1. Brukervennlig og rask nettside
Google legger vekt på at nettsiden din skal være brukervennlig. Dette er fordi de ønsker å føre brukeren til et nettsted som laster raskt, for å unngå at enkeltpersoner opplever frustrasjon ved videre søk. En treg nettside hvor elementer bruker lang tid på å synliggjøres, lang tid på interagere eller hopper rundt vil skape nettopp dette. Derfor måler Google algoritmen i hvilken grad din nettside oppfyller disse kravene. En brukervennlig og rask nettside vil dermed hjelpe deg i rangeringen hos Google og gjøre deg enda mer synlig.
Sørg for god struktur på meny, sidekart, innhold og URL
For at Google skal vite hvilke sider som er viktig for din bedrift, så tar de utgangspunkt i din menystruktur. Algoritmen fanger opp disse sidene og antar at dette er viktige sider i forhold til hva som leveres. Med en klar og tydelig menystruktur/menykart vil Google-algoritmen hjelpe deg å bli synlig på de produkter eller tjenester som du leverer. På samme måte bør sidekartet i footeren være oversiktlig og lik menystrukturen.
Du bør også ha en god struktur på innholdet. Her kan du med fordel legge en strategi for intern lenkebygging. Intern lenkebygging betyr at du lenker rundt på egne fagartikler og landingssider som er relevant for den siden som brukeren allerede besøker. En viktig del av strukturen er å ha en en ryddig URL. Den kan se slik ut:
2. Søkemotoroptimalisering (SEO) – Bli organisk synlig gjennom innhold i Google
Søkemotoroptimalisering handler om å overbevise søkemotoren om at din nettside er den beste løsningen til et problem. Resultatet av dette er at nettstedet oppnår høyere rangering hos Google sine søkemotor. Det vil si at nettstedet ditt blir vist lenger oppe i listen med søkeresultat på Google enn den ellers ville har gjort. På denne måten kan man skape en jevn flyt av besøkende til nettsiden.
Bruk relevante søkeord
Søkeordene du bruker og som du ønsker å være synlig på, må være tett tilknyttet de produktene eller tjenestene du leverer. Det vil si at de enten må være eksakt like, eller det kan være lignende ord /synonymer. Et eksempel kan være at du selger joggesko. For å unngå den høye konkurransen med søkeordet “joggesko”, så kan du bruke et lignende ord som “løpesko”.
Videre kan du spør deg selv: Hva er det din potensielle kunde søker etter når de har et problem? Skriv godt innhold som løser deres problemer, og benytt anledningen til å vise frem produktet eller tjenesten din.
Sørg for at det tekniske er på plass
Noe av det du må tenke på er å:
1. Bruke gode overskrifter
2. Fokusere på maks 1 eller 2 søkeord per side
3. Sørge for å ha søkeord i SEO-tittel, slug og metabeskrivelse
4. Sørge for at du har nok innhold på landingssiden
5. Lenke internt på nettsiden og lenk utgående (til kilder)
6. Ha gode bildebeskrivelser som inneholder søkeordet
7. Sørge for en rask og brukervennlig nettside med god struktur
3. Ekstern lenkebygging – Få tillit hos Google
En ekstern lenke er en lenke som går fra fra en ekstern nettside og inn til din nettside. Å jobbe strategisk med dette kan være vanskelig, men det er ikke umulig. Når Google måler i hvilken grad din bedrift eller din nettside har en høy relevans for brukere så tar de utgangspunkt i flere ting. En av de viktigste variablene de tar utgangspunkt i, er antall lenker som går inn til din nettside. Dess flere nettsteder som lenker til din nettside, dess større tillit får du hos Google sin algoritme.
Et godt eksempel er Canva. De har tusenvis av maler hvor du enkelt kan designe plakater/banner til ulik type markedsføring. Gjennom flere år har de jobbet strategisk med ekstern lenkebygging, noe som har resultert i en enorm tillit i forhold til design. Ekstern lenkebygging har vært med på å gjøre de til et selskap som er verdt flere milliarder dollar, og de er i dag synlig på de fleste ord og synonymer som er tett bundet til deres tjeneste.
Bli synlig gjennom Google Ads
Google Ads er en betal-per-klikk annonseplattform som lar annonsører vise frem sine annonser i søkemotoren til Google. Med utgangspunkt i søkeord, betaler bedrifter for å få annonser så høyt som mulig på resultatsiden. Da plattformen opererer med betaling-per-klikk (PPC), trenger du kun å betale når brukeren klikker på annonsen.
Du kan dermed nå den potensielle kunden når de aktivt søker etter produkter og tjenester som du tilbyr. I tillegg rekker du ut til personer som kan tenke seg å være interessert i det du tilbyr basert på deres interesser og tidligere atferd.
Tenk deg at du er et selskap som selger løpesko. Da er det nokså åpenbart at du bør være synlig hver gang noen gjør et søk etter løpesko. Selv om de ikke kjøper hos deg den første gangen, så vil det være noe kjent med deg den neste gangen de gjør samme søk. Du er ikke lenger den ukjente og kanskje du til og med gjorde et godt førsteinntrykk ved første besøk.
Alt i alt, hvordan bli synlig på Google?
Med en strukturert, brukervennlig og rask nettside kommer du langt. Dette er grunnlaget for det videre arbeidet du gjør på nettsiden. Når dette er klart, så kan du rette fokuset mot SEO for å synliggjøre din nettside og bedrift på viktige søkeord. Her kan du bruke verktøy som Google Search Console, Google Trends og AnswerThePublic for å finne de riktige søkeordene og spørsmålene knyttet til ditt produkt eller tjeneste.